Petog dana od zatvaranja preostalih pet McDonaldsovih objekata u BiH, odnosno, tri u Sarajevu i dva u Mostaru, javnost još nije saznala motiv. No neslužbene verzije postoje. BiH je sada rame uz rame s Rusijom i Bjelorusijom, tržištima odakle se prošle godine, ovaj svjetski brend povukao, a to, kažu ekonomisti, nije dobar signal prema inozemstvu. No, iako je suradnju s ovim državama obustavio u znak podrške Ukrajini, povlačenje MCD-a s bh. tržišta produkt je “domaćeg javašluka”, kaže urednik portala Raport Kenan Kešmer.
“Službeni odgovor će, po svemu sudeći, izostati neko vrijeme, a možda ga uopće neće ni biti. McDonalds je veliki svjetski brend i oni se zaista trude, kada imaju neke unutarnje probleme to ne dizati na neku visoku razinu, nego držati smireno. Pokušavaju to riješiti nekim svojim internim procedurama koje su već propisane. Što se tiče razloga, za sada, iza privremenog napuštanja tržišta, krije se zapravo jedan domaći javašluk. Za kompaniju koja je otkupila franšizu i koja je zastupala McD ovdje, utvrdilo se da su poslovali na jedan veoma sumnjiv način”, kaže Kešmer.
Podsjeća na ono o čemu su pisali i drugi mediji.
“Sve je krenulo od tog sudskog procesa s Raiffeisen bankom, odnosno, oko prostorije u Titivoj ulici. McD nije plaćao, odnosno, ta kompanija koja ima franšizu, kiriju za taj prostor. Njihovo opravdanje je bilo da je to zbog toga što su oni adaptirali taj prostor. Međutim, ugovor s Raiffeisen bankom bio je sasvim jasan, i sud je tako presudio, dakle, da oni, moraju isplatiti sve te zaostale kirije. Dug je prešao milijun KM”, navodi Kešmer.
Nakon što je to isplivalo na površinu, nastavlja, centrala McD za Europu čije je sjedište u Beču, ušla je malo dublje u papire i sve ono što se događalo ovdje, na ovom tržištu. I tu su, u najmanju ruku, utvrđene neke nepravilnosti.
“Utvrđeno je da je rastrošnost bila na ogromnoj razini, kupovali su se skupocjeni automobili preko McD-a i i leasing je otplaćivao sam McDonald’s, odnosno, franšiza, što je prema pravilima McD-a nedopustivo ponašanje. Uz to je utvrđeno da je McD ustupio u predizbornoj kampanji određene pozicije koje su oni zakupili na duže razdoblje. Radi se o pojedinim ulicama u gradskom središtu, a politika McD-a je ne miješati se u unutrašnja politička zbivanja, posebno ne u vrijeme predizborne kampanje”, kaže Mešer.
Prema njegovim saznanjima, upravo je to bila kap koja je prelila čašu.
“Kada su shvatili da to više ne može tako nastaviti, odlučili su oduzeti licenciju kompaniji koja je ovdje vodila. Pored toga, utvrđene su i ostale nepravilnosti. Navodno, nedostaje ogroman novac od marketinga, koji je izvlačen iz kompanije i preusmjeravan negdje drugo. To će možda biti predmet neke istrage tužiteljstva, još ne znamo, ali svakako da će McD tražiti ono što njemu pripada”, dodao je.
Što će biti dalje, pitali smo, odnosno, je li realno očekivati da franšizu ubrzo preuzme netko drugi?
Kešmer kaže da će sada McD, vjerojatno, prvo riješiti ovaj problem, a nakon toga i upustiti u potragu za pojedincem ili kompanijom koja je spremna otkupiti franšizu i nastaviti poslovanje. Podsjeća da BiH za njih nije veliko tržište, ali da se radi o njihovoj geostrateškoj politici, tj. da budu što zastupljeniji i u svakom dijelu planeta, pa samim tim i u BiH, piše N1.