Ništa od vlaka preko Sarajeva i Banja Luke za Zagreb

Sudionici sastanka tri željeznička operatera u Doboju

Na sastanku održanom u Doboju članovi uprava tri regionalna želјeznička operatera Želјeznica Republike Srpske, Želјeznica FBiH i Hrvatskih želјeznica za Putnički prijevoz, razgovarali su o potrebama i mogućnostima uspostavlјanja međunarodne želјezničke putničke linije, na relaciji Sarajevo – Banjaluka – Zagreb.

-Detalјno smo sa kolegama iz Želјeznica FBiH i HŽ Putnički prijevoz, razmotrili sve tehničko – tehnološke preduvjete, komercijalne osnove i isplativost, kao i trenutne potrebe za uspostavlјanje međunarodne linije Sarajevo – Banjaluka – Zagreb. Suglasili smo se, da trenutna raspoloživost želјezničkim vučnim i vučenim kapacitetima sva tri želјeznička operatera, stanje želјezničke infrastrukture, kao i pokazatelјi analiza ekonomske opravdanosti i isplativosti, još uvijek nisu dostigli neophodnu razinu za uspostavlјanje ove međunarodne linije – istakao je nakon sastanka Mladen Božić, vršilac dužnosti izvršnog direktora Poslova operacija.

Želјeznice Republike Srpske svakako podržavaju i apsolutno su posvećene regionalnom povezivanju u želјezničkom prijevozu putnika u narednom periodu, čim budu ispunjeni svi tehničko – tehnološki i ekonomski preduvjeti za njegovu konačnu realizaciju, imajući u vidu da se Želјeznice Republike Srpske nalaze i u značajnom projektu restrukturiranja poduzeća, koje podrazumjeva poštovanje preuzetih obaveza iz međunarodnog ugovora sa Svjetskom bankom, dodao je Božić i pojasnio.

-Kada je u pitanju putnički ali i teretni promet neophodna je obnova želјezničke infrastrukture, podizanje kvaliteta želјezničkih usluga kroz skraćenje vremena putovanja, kao i nabavka novih voznih sredstava, koja bi mogla da apsorbiraju obnovljenu infrastrukturu u budućem periodu. Imajući u vidu da je želјeznički sektor pretrpio ogromnu štetu tokom proteklih ratnih dešavanja, veliki dio infrastrukturnih, vučnih i vučenih sredstava Želјeznica Republike Srpske zahtjeva značajna ulaganja, kako bi želјeznice obnovile svoje kapacitete i na adekvatan način postale ravnopravan konkurent na regionalnoj i evropskoj želјezničkoj mreži. S tim u vezi Želјeznice Republike Srpske intenzivno rade na pronalaženju i osiguravanju prihvatlјivih modela financiranja zajedno sa resornim ministarstvom i Vladom Republike Srpske – rekao je Božić.

Pomoćnik izvršnog direktora za prijevoz putnika u Poslovima operacija Želјeznica Republike Srpske Nebojša Lujić, rekao je da je neophodnost nabavke voznih kapaciteta, obnove infrastrukture i sufinanciranje budućih međunarodnih linija, od klјučnog značaj za uvođenje međunarodnih želјezničkih linija.

-Trenutno prisutna neisplativost uvođenja međunarodnih linija, jasno se ogleda i u statistici iz 2016. godine, kada su brzi vlakovi na relaciji Sarajevo – Banjaluka – Zagreb, na godišnjem nivou prevozili ukupno 20.282 putnika, što po vlaku iznosi oko 28 putnika. Tako da je i računica jasna, cijena karte, plus broj prevezenih putnika, ukazuje na ogromne troškove za želјeznicu i trenutnu ekonomsku neopravdanost i neisplativost uvođenja međunarodne linije – rekao je Lujić.

Na sastanku u Doboju izražena je spremnost sva tri želјeznička operatera, da se u narednom periodu, čim budu ispunjeni svi tehničko – tehnološki preduvjeti za uspostavlјanje međunarodnog želјezničkog prometa, nastave razgovori i aktivnosti na regionalnom povezivanju želјezničkog putničkog prometa. Objavili su na porta ŽRS.

Bilo kako bilo naš ponos “Talgo” nagibni vlak još zadugo, kako se čini, nećemo pokazati drugim državama.

HERCEGOVINA24

FOTO: ŽRS, ŽFBH