Fotografije Udruge Ćiril Ćiro Raič – svjedok jednoga vremena i kulturnog duha Kosače

Otvaranjem izložbe fotografija iz fundusa Udruge Ćiril Ćiro Raič u Galeriji kraljice Katarine, Hrvatski dom hercega Stjepana Kosače u Mostaru obilježio je tri desetljeća postojanja. Bio je to jedan od programa
kojim mostarski hram kulture proslavlja tu važnu obljetnicu. Posjetitelji su mogli vidjeti više od 100 fotografija kojima su Ćiro Raič i njegovi sinovi Vladimir i Davor bilježili kako grad na Neretvi, odnosno Kosača – jedan od njegovih simbola, “diše”. Izložbu je otvorila europarlamentarka Željana Zovko. Pritom je podsjetila kako je Rondo, na kojemu je smještena i Kosača, uvijek bio mjesto gdje se odvijao kulturni život Mostara. Prisjetila se i kandidature Mostara iz 2018. za europsku prijestolnicu kulture 2024., kada je na njegovu čelu bio danas pokojni gradonačelnik Ljubo Bešlić.

“Ja sam prve korake napravila i prohodala upravo na Rondou, čitala sam u hladu platana još odmalena i zbog toga sam uzbuđena što danas u ovoj prigodi mogu govoriti. Velika mi je čast pričati o Kosači, o ovome zdanju koje je, ustvari, trebalo biti katedrala. Čestitam svima koji vode ovaj dom kulture, dom duha, njegovu 30. obljetnicu”, kazala je, među ostalim, Zovko. Uime Kosače govorio je Dalibor Nikolić, inače voditelj Galerije.

“Izložba je složena na principu povijesnog osvrta na samo zdanje, a izloženo je oko 110 fotografija. One govore o kronologiji od početka šezdesetih pa do sadašnjeg vremena, prikazuju zgradu u raznim stanjima izgradnje, oštećenosti prilikom ratnih djelovanja, požara nakon rata te obnove”, istaknuo je, među ostalim, Nikolić.


Glavna tajnica MH Mostar Misijana Brkić-Milinković među ostalim je naglasila kako je riječ o postavu koji nosi veliku važnost i simboliku te da su na njoj, uz fotografije Ćirila Ćire Raiča, i one koje su napravili njegovi sinovi. “Fotografije Udruge Ćiril Ćiro Raič svjedok su jednog vremena, podsjećaju nas na neka lijepa i manje lijepa prošla vremena, ali je Kosača ostala i bila tu i prije nas i bit će i poslije da priča generacijama koje dolaze”, naglasila je Brkić-Milinković. Publici se obratila i povjesničarka umjetnosti Tatjana Mićević – Đurić, inače i autorica predgovora izložbe, naglasivši kako je Kosača, ustvari, nezaobilazno mjesto u Mostaru koje je ostavilo svoj trag u životu i svijesti svakog Mostarca. “Mostarski fotograf Ćiril Ćiro Raič neraskidivo je povezan sa svim onim što se u proteklih trideset, a i cijelih šezdeset i više godina postojanja objekta, u Kosači događalo. Veći dio fotografija na ovoj izložbi, od kojih su neke primjeri vrhunskog fotografskog umijeća, djelo su tog malog, a velikog čovjeka koji je uvijek, s fotoaparatom u rukama, tražio najbolji kut, najbolje svjetlo, najbolji trenutak da ovjekovječi naš grad i ono što se u njemu događalo. U tom njegovu predanom i neumornom radu, kako se i vidi na ovoj izložbi, današnja Kosača, kao jedna od najvažnijih točaka kulturnog života grada, imala je vrlo važno mjesto”, napisala je, među ostalim, Mićević-Đurić.

Večer je glazbeno obogatila Karla Kraljević izvevši Oliverovu skladbu “Moj lipi anđele” uz gitaru te “Dođi” Parnog valjka uz klavir.


Izložba je organizirana u sklopu Mostarskog proljeća 2024. – 26. Dana Matice hrvatske u suradnji s Hrvatskim domom hercega Stjepana Kosače.